Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο:
https://hdl.handle.net/123456789/1402
Τύπος: | Διδακτορική διατριβή |
Τίτλος: | Ολοκληρωμένο σύστημα ανάλυσης κόστους-ωφελειών έργων υποδομής |
Εναλλακτικός τίτλος: | Integrated modelling system for cost-benefit analysis of infrastructure projects |
Συγγραφέας: | [EL] Βαγδατλή, Θεοδώρα[EN] Vagdatli, Theodora |
Επιβλέπων διατριβής: | [EL] Πετρουτσάτου, Κλεοπάτρα[EN] Petroutsatou, K. |
Συμβουλευτική επιτροπή: | [EL] Αρετούλης, Γεώργιος[EN] Aretoulis, Georgios [EL] Κιόχος, Απόστολος[EN] Kiohos, Apostolos |
Μέλος εξεταστικής επιτροπής: | [EL] Λαμπρόπουλος, Σέργιος[EN] Lambropoulos, Sergios [EL] Βαγιωνά, Δήμητρα[EN] Vagiona, Dimitra [EL] Μάνθος, Ευάγγελος[EN] Manthos, Evaggelos [EL] Αντωνίου, Φανή[EN] Antoniou, Fani |
Ημερομηνία: | 24/10/2023 |
Περίληψη: | Τα έργα οδικής υποδομής συντελούν σε μεγάλο βαθμό στην εγχώρια και διεθνή οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των κρατών. Για το λόγο αυτό είναι καθολικής αποδοχής το γεγονός ότι η οικονομική αξιολόγηση των εν λόγω έργων θεωρείται μια εκ των σημαντικότερων διαδικασιών διαχείρισής τους. Επιπλέον, δεδομένου ότι η χρηματοδότησή τους απαιτεί σημαντικούς, υπό στενότητα συνήθως, δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους, προκύπτει η ανάγκη αναβάθμισης των μοντέλων οικονομικής αξιολόγησης προκειμένου να παρέχεται μεγαλύτερη ακρίβεια στις εκτιμήσεις τους κατά τη διαδικασία λήψης απόφασης. Η διαπίστωση αυτή αποτέλεσε το έναυσμα της παρούσας διδακτορικής διατριβής. Πιο συγκεκριμένα, η παρούσα διατριβή στοχεύει στη διερεύνηση των προσεγγίσεων μοντελοποίησης των οικονομικών αξιολογήσεων και στην ανάπτυξη ενός αξιόπιστου ολοκληρωμένου συστήματος μοντελοποίησης ανάλυσης κόστους οφέλους έργων υποδομής. Ειδικότερα, τα αναπτυσσόμενα μοντέλα οικονομικής διαχείρισης αφορούν τρεις κατηγορίες έργων οδικής υποδομής, ήτοι τις οδικές σήραγγες, τις οδικές γέφυρες και τα οδοστρώματα. Είναι γεγονός ότι τα κατασκευαστικά έργα υλοποιούνται μέσα σε ένα περιβάλλον, όπου τα δεδομένα κόστους είναι δύσκολο να προσδιοριστούν με ακρίβεια στα στάδια της προμελέτης τους στα οποία εστιάζει η παρούσα έρευνα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι αβεβαιότητες των εμπλεκόμενων παραμέτρων επιρροής του κόστους στα έργα υποδομής είναι μια καλά εδραιωμένη κατάσταση επιστημικής αβεβαιότητας που σχετίζεται με έλλειψη κατάλληλων διαθέσιμων πληροφοριών. Επίσης, οι παράγοντες κινδύνου που σχετίζονται με τις επιμέρους διαδικασίες των υπό εξέταση έργων υποδομής, όπως ο σχεδιασμός, η φθορά, η συντήρηση και η λειτουργία τους αποτελούν σημαντικούς παράγοντες αβεβαιότητας κατά τις οικονομικές εκτιμήσεις των εν λόγω έργων. Επιπλέον, η έκταση της διάρκειας του κύκλου ζωής των έργων υποδομής σε βάθος δεκαετιών αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμά τους. Άρα εκ της φύσης τους αναδεικνύεται η δυναμικά εξελικτική φθορά τους με συνέπεια την επιδείνωση του επιπέδου ασφάλειας και εξυπηρέτησης των χρηστών τους και ως εκ τούτου η συντήρησή τους αποτελεί κυρίαρχη πολιτική διαχείρισης για άμεση επαναφορά της επανατακτικότητας των υποδομών. Έτσι, στα πλαίσια εκπόνησης της παρούσας διδακτορικής διατριβής επιχειρείται για πρώτη φορά η συνύπαρξη δύο μεθοδολογικών και διαχειριστικών πλαισίων, δηλαδή της πιθανολογικής και της δυναμικής προσέγγισης των οικονομικών αξιολογήσεων, ώστε να αποτυπώνεται η κατά το δυνατόν καλύτερη πραγματική διάσταση των οικονομικών καταστάσεων στα στάδια προκαταρκτικού σχεδιασμού των έργων υποδομής. Επιπρόσθετα, η ανάπτυξη εκτενών ομοιογενών βάσεων δεδομένων όλων των απαραίτητων παραμέτρων που συλλέχθηκαν από πραγματικά έργα υποδομής της Εγνατίας Οδού αποτελεί το τρίτο πλαίσιο στο οποίο βασίζεται η παρούσα έρευνα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο τα αναπτυσσόμενα μοντέλα εμπεριέχουν ικανά εχέγγυα εμπιστοσύνης, ώστε να μπορούν να γενικευτούν και να χρησιμοποιηθούν ως συμβουλευτικά εργαλεία από τους υπεύθυνους λήψης απόφασης για την προεκτίμηση κόστους παρόμοιων μελλοντικών έργων υποδομής. Road infrastructure projects are a critical driving force towards domestic and international economic and social development. For this reason, it is widely acknowledged that the financial evaluation of these projects is considered one of their most vital management procedures. Furthermore, since their funding requires significant public and private resources that are frequently under constraint, there is a need to upgrade economic evaluation models to provide more remarkably accurate results during the decision-making process. This ascertainment was the trigger for the present PhD thesis. More specifically, this thesis aims to investigate the modelling approaches of current economic evaluations and to develop an innovative and reliable integrated modelling system for cost-benefit analysis of infrastructure projects. In particular, the proposed economic evaluation tools concern three distinct categories of road infrastructure projects, namely road tunnels, road bridges and pavements. During the preliminary stages of a construction project, cost pre-estimation is a difficult task to be undertaken. This is due to the fact that the uncertainties of the cost-influencing parameters involved in infrastructure projects are a well-established state of epistemic uncertainty associated with a lack of appropriate available information. Also, the risk factors related to the individual processes of the infrastructure projects under consideration, such as their design, deterioration, maintenance and operation, are important aspects of uncertainty regarding their financial assessments. Moreover, the life-cycle extent of infrastructure projects over decades constitutes a distinctive feature regarding their technical and economic treatment. By nature, the dynamic deterioration of infrastructures occurs progressively, resulting in the decline of their security and service level. Hence, their maintenance is a crucial management policy for the appropriate restoration of infrastructure's resilience. Thus, the co-existence of two methodological and managerial frameworks, i.e., the probabilistic and the dynamic approach to financial evaluations, is attempted to be introduced for the first time in the context of the present thesis for reasonably capturing the actual circumstances of the financial statements during the preliminary-conceptual stages of the infrastructure projects. Furthermore, the third framework on which this research is based on is the development of extensive homogeneous databases of all the necessary parameters collected from real cases of Egnatia Road S.A. In this way, the developed models meet the requirements for their generalization and usage as consulting tools by decision-makers for pre-estimating costs of similar forthcoming infrastructure projects. |
Γλώσσα: | Ελληνικά |
Τόπος δημοσίευσης: | Θεσσαλονίκη, Ελλάδα; Thessaloniki, Greece |
Σελίδες: | 343 |
Θεματική κατηγορία: | [EL] Επιστήμη και Τεχνολογία των μεταφορών[EN] Transportation science and Technology [EL] Μηχανική, διεπιστημονική προσέγγιση[EN] Engineering, interdisciplinary [EL] Μοντελοποίηση και Προσομοίωση[EN] Modeling and Simulation [EL] Στατιστική και Πιθανότητες[EN] Statistics and Probability |
Λέξεις-κλειδιά: | Ανάλυση κόστους οφέλους; Οδικά έργα υποδομής; Ανάλυση κόστους κύκλου ζωής; εκτίμηση κόστους; Ανάλυση κινδύνου; Πιθανολογική ανάλυση; Μπευζιανή ανάλυση; ανάλυση δεδομένων; cost benefit analysis; Road infrastructure projects; Life-cycle cost analysis; cost estimation; risk assessment; Probabilistic analysis; Bayesian analysis; Data Analysis |
Κάτοχος πνευματικών δικαιωμάτων: | © 2023 Θεοδώρα Βαγδατλή © Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης |
Όροι και προϋποθέσεις δικαιωμάτων: | Η παρούσα διδακτορική διατριβή είναι δημοσιευμένη βάσει της άδειας CC BY-NC-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). |
Ηλεκτρονική διεύθυνση του τεκμηρίου στον εκδότη: | https://ikee.lib.auth.gr/record/351839/?ln=el |
Σημειώσεις: | Η υλοποίηση της διδακτορικής διατριβής συγχρηματοδοτήθηκε από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», 2014-2020, στο πλαίσιο της Πράξης «Ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού μέσω της υλοποίησης διδακτορικής έρευνας Υποδράση 2: Πρόγραμμα χορήγησης υποτροφιών ΙΚΥ σε υποψήφιους διδάκτορες των ΑΕΙ της Ελλάδας» |
Εμφανίζεται στις συλλογές: | Υποψήφιοι διδάκτορες |
Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Αρχείο | Περιγραφή | Σελίδες | Μέγεθος | Μορφότυπος | Έκδοση | Άδεια | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Διδακτορική Διατριβή_Βαγδατλή Θεοδώρα.pdf Until 2026-01-01 | Τεύχος Διδακτορικής Διατριβής | 343 σελίδες | 19.42 MB | Adobe PDF | - | Δείτε/ανοίξτε |