Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο:
https://hdl.handle.net/123456789/1480
Τύπος: | Άρθρο σε επιστημονικό περιοδικό |
Τίτλος: | Enactments of curriculum policies in Greek secondary education: regulative discourses and the reproduction of social inequalities |
Συγγραφέας: | [EL] Κουτσιούρη, Σοφία[EN] Koutsiouri, Sofia [EL] Αντωνίου, Ιουλία[EN] Antoniou, Ioulia [EL] Τσατσαρώνη, Άννα[EN] Tsatsaroni, Anna |
Ημερομηνία: | 11/10/2021 |
Περίληψη: | Many critical research studies have documented the complex ways in which global policies on school curricula are reshaped at national and local levels. This paper focuses on the discourses which regulate the recontextualizations of global policies in local school settings. The paper presents an empirical study on the enactments of language curricula in the Greek school education system. Using Bernstein’s theory of knowledge pedagogization, we analyze data produced by semi-structured interviews and classroom observations in five lower secondary state schools with socially and ethnically diverse student populations, in the inner city of Athens. Our findings show that, while the socially disadvantaged schools are regulated by discourses on inclusion, in the more advantaged schools of the study regulative discourses are related to performance management concerns. The paper points to the potential implications of such discourses, claiming that challenging educational inequalities requires to identify and act upon the discourses regulating teachers’ practices. |
Γλώσσα: | Αγγλικά |
Σελίδες: | 14 |
DOI: | 10.32591/coas.ojss.0502.02057k |
EISSN: | 2560-5283 |
Θεματική κατηγορία: | [EL] Δευτεροβάθμια εκπαίδευση[EN] Secondary education [EL] Εκπαιδευτικά προγράμματα[EN] Educational programmes |
Λέξεις-κλειδιά: | regulative discourse; instructional practices; Bernstein; educational inequalities; global curriculum policies |
Κάτοχος πνευματικών δικαιωμάτων: | © The Author(s) 2021 |
Όροι και προϋποθέσεις δικαιωμάτων: | Terms and conditions of Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) apply |
Διατίθεται ανοιχτά στην τοποθεσία: | https://www.researchgate.net/profile/Sofia-Koutsiouri |
Ηλεκτρονική διεύθυνση του τεκμηρίου στον εκδότη: | https://centerprode.com/ojss/ojss0502/coas.ojss.0502.02057k.html |
Ηλεκτρονική διεύθυνση περιοδικού: | https://centerprode.com/ojss.html |
Τίτλος πηγής δημοσίευσης: | OPEN JOURNAL FOR SOCIOLOGICAL STUDIES (OJSS) |
Τεύχος: | 2 |
Τόμος: | 5 |
Σελίδες τεκμηρίου (στην πηγή): | 57-70 |
Σημειώσεις: | This research is co-financed by Greece and the European Union (European Social Fund – ESF) through the Operational Programme “Human Resources Development, Education and Lifelong Learning 2014-2020” in the context of the project ‘Enactments of Greek Language Curriculum in Public Secondary Schools in Athens. The importance of context’ (MIS 5049167). |
Εμφανίζεται στις συλλογές: | Ερευνητικές ομάδες |
Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Αρχείο | Περιγραφή | Σελίδες | Μέγεθος | Μορφότυπος | Έκδοση | Άδεια | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2o Τελικό Παραδοτέο_Τσατσαρώνη_ΜIS 5049167 pdf.pdf | Paper | 14 σελίδες σελίδες | 297.02 kB | Adobe PDF | Δημοσιευμένη/του Εκδότη | Δείτε/ανοίξτε |