Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: https://hdl.handle.net/123456789/1491
Τύπος: Άρθρο σε επιστημονικό περιοδικό
Τίτλος: Teaching scenography in Greece (1958-1976): a research
Συγγραφέας: [EL] Γιοβάνη, Δήμητρα[EN] Giovani, Dimitrasemantics logo
[EL] Καρακώστα, Ευαγγελία[EN] Karakosta, Evangeliasemantics logo
[EL] Κωνσταντινάκου, Παναγιώτα[EN] Konstantinakou, Panayiotasemantics logo
[EL] Πιπινιά, Ιουλία[EN] Pipinia, Iouliasemantics logo
Ημερομηνία: 01/12/2021
Περίληψη: The paper explores the as yet uncharted field of theatre design education in Greece during the years of its implementation on a professional level (1958-1976), using print and archival material as well as oral testimonies. The paper discusses issues such as the aesthetic theories, pedagogic principles and teaching methods underlying the educational process in the various institutions that undertook this task, i.e., the Athens School of Fine Arts; the private schools Athens Technological Organization (headed by architect and urban planner C.A. Doxiadis); the Vakalo School (still in operation today as Vakalo Art & Design College); the courses on scenography taught at the Schools of Architecture of both the National Technical University of Athens, and the Faculty of Engineering, Aristotle University of Thessaloniki. Furthermore, a rough recording of people involved (faculty and students) is also undertaken. The paper argues that stage design education in the years 1958-1976 was seen either as a professional conduit for visuals artists in the context of applied arts, or as an artistic endeavor for the technically trained polytechnic students. In all cases, stage design education actively supported the wide spreading of stage modernism in its less radical and hence more popular manifestation, while the introduction of scenography courses in post-war Greece can be seen as inextricably linked to the growing professionalisation of theatre production. The pedagogy of the courses was innately constructivist, while signature pedagogies, as folk, relational and place-based pedagogies were also relevant.
Γλώσσα: Αγγλικά
Σελίδες: 16
DOI: 10.18533/jah.v10i10.2188
ISSN: 2167-9045
EISSN: 2167-9053
Θεματική κατηγορία: [EL] Ερμηνευτικές τέχνες[EN] Performing artssemantics logo
[EL] Θέατρο[EN] Theatersemantics logo
Λέξεις-κλειδιά: scenographystage designarts educationmodern Greek theatremodernismσκηνογραφίανεοελληνικό θέατροΘέατροΜοντερνισμόςδιδακτική τεχνών
Κάτοχος πνευματικών δικαιωμάτων: © The Author(s) 2021
Όροι και προϋποθέσεις δικαιωμάτων: This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ηλεκτρονική διεύθυνση του τεκμηρίου στον εκδότη: https://www.theartsjournal.org/index.php/site/article/view/2188
Ηλεκτρονική διεύθυνση περιοδικού: https://www.theartsjournal.org/index.php/site/index
Τίτλος πηγής δημοσίευσης: Journal of Arts and Humanities
Τεύχος: 10
Τόμος: 10
Σελίδες τεκμηρίου (στην πηγή): 30-45
Σημειώσεις: The research project is implemented through the Operational Program “Human Resources Development, Education and Lifelong Learning 2014-2020” and is co-financed by the European Union (European SocialFund) and Greek national funds.
Το έργο "Διδάσκοντας τη σκηνογραφία: μια εξερεύνηση" υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-1020» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Εμφανίζεται στις συλλογές:Ερευνητικές ομάδες

Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΣελίδεςΜέγεθοςΜορφότυποςΈκδοσηΆδεια
document (5).pdfPDF16 σελίδες σελίδες347.77 kBAdobe PDFΔημοσιευμένη/του ΕκδότηccbyΔείτε/ανοίξτε