Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: https://hdl.handle.net/123456789/187
Τύπος: Άρθρο σε επιστημονικό περιοδικό
Τίτλος: Towards an educational program for promoting children’s awareness of urban bird diversity
Συγγραφέας: [EL] Γεωργοπούλου, Πόπη[EN] Georgopoulou, Popisemantics logo
[EN] Faulwetter, Sarahsemantics logo
[EL] Τζωρτζακάκη, Όλγα[EN] Tzortzakaki, Olgasemantics logo
[EL] Γκιώκας, Σίνος[EN] Giokas, Sinossemantics logo
Ημερομηνία: Ιαν-2020
Περίληψη: This paper reports on the educational program “Something’s flying around us” that took place in the Zoological Museum of the University of Patras, based on constructivism, under the citizen science project “Ornithopolis”. The aim of the program was to support primary school pupils in identification of bird species and to enhance their awareness about urban bird diversity using exhibits and dioramas of the museum. Overall, 112 pupils were involved in the program. Pre- and post-program children’s knowledge and ideas about eleven selected bird species that are common in the Mediterranean urban areas were tested. After the implementation of the educational program bird identification skills of the pupils increased significantly. Besides, most participants seemed to be enthusiastic about birds and acknowledged their value for the ecosystem, while they also stated that they enjoyed the program. Our study indicates that educational programs in zoological museums can efficiently increase biological and ecological knowledge of pupils and have a positive impact on the attitude towards biodiversity.

Cet article rend compte du programme éducatif "Quelque chose vole autour de nous" qui s’est déroulé au Musée de Zoologie de l’Université de Patras, sur la base du constructivisme, dans le cadre du projet de science citoyenne "Ornithopolis". Le programme visait à aider les élèves du primaire à identifier des espèces d'oiseaux et à les sensibiliser à la diversité urbaine des oiseaux à l'aide d'expositions et de dioramas du musée. Au total, 112 élèves ont participé au programme. Les connaissances et les idées des enfants avant et après le programme concernant onze espèces d’oiseaux sélectionnées communes dans les zones urbaines de la Méditerranée ont été testées. Après la mise en œuvre du programme éducatif, les compétences des élèves en matière d'identification des oiseaux ont considérablement augmenté. En outre, la plupart des participants semblaient être enthousiastes à propos des oiseaux et reconnaissaient leur valeur pour l'écosystème, tout en affirmant qu'ils appréciaient le programme. Notre étude indique que les programmes éducatifs dans les musées de zoologie peuvent efficacement augmenter les connaissances biologiques et écologiques des élèves et avoir un impact positif sur l’attitude envers la biodiversité.
Γλώσσα: Αγγλικά
Σελίδες: 17
DOI: 10.26220/une.3227
ISSN: 2241-9152
Θεματική κατηγορία: [EL] Βιολογία[EN] Biologysemantics logo
[EL] Ορνιθολογία[EN] Ornithologysemantics logo
[EL] Εκπαίδευση[EN] Educationsemantics logo
[EL] Εκπαιδευτικά προγράμματα[EN] Educational programmessemantics logo
Λέξεις-κλειδιά: biological educationeducational role of museumszoological museumenvironmental awarenessurban birdsEducation biologiquerôle éducatif des muséesmusée zoologiquesensibilisation environnementaleoiseaux urbainsmuseologymuséologie
Κάτοχος πνευματικών δικαιωμάτων: Πανεπιστήμιο Πατρών
Όροι και προϋποθέσεις δικαιωμάτων: The content of the Journal is licensed under the Creative Commons Attribution 3.0 Unported license (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/).
Διατίθεται ανοιχτά στην τοποθεσία: https://mgdlt.library.upatras.gr/ejupUNESCOchair/article/view/3227
Ηλεκτρονική διεύθυνση του τεκμηρίου στον εκδότη: https://mgdlt.library.upatras.gr/ejupUNESCOchair/article/view/3227
Ηλεκτρονική διεύθυνση περιοδικού: https://pasithee.library.upatras.gr/ejupUNESCOchair/index
Τίτλος πηγής δημοσίευσης: Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair
Τεύχος: 1
Τόμος: 7
Σελίδες τεκμηρίου (στην πηγή): 141-157
Εμφανίζεται στις συλλογές:Ερευνητικές ομάδες

Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΣελίδεςΜέγεθοςΜορφότυποςΈκδοσηΆδεια
Georgopoulou et al 2020.pdf928.49 kBAdobe PDF-ccbyncΔείτε/ανοίξτε